Lezingen & Events

Hier vindt u de agenda van lezingen en events die dit seizoen worden georganiseerd door EOL, NINO in samenwerking met EOL, en enkele door het NKV.

NINO/EOL-lezingen
Landelijke events

Amersfoort | AmsterdamApeldoorn | Den Bosch | Den Haag | Dordrecht
Eindhoven | Groningen | Haarlem | Leiden | MaastrichtRotterdam
Twente | Zutphen/Deventer | Zwolle/Kampen

sep
22
za
EOL event | Iran: Bakermat van de beschaving @ Drents Museum, Assen
sep 22 @ 13:00 – 17:00

Ex Oriente Lux organiseert een studiemiddag bij de tentoonstelling IRAN in het Drents Museum te Assen.

U kunt genieten van lezingen door twee internationaal vermaarde topspecialisten op het gebied van de geschiedenis van Iran en een deskundige van het museum zelf. De bijeenkomst staat open voor niet-leden, maar EOL-leden krijgen voorrang en betalen een lagere toegangsprijs. Lid worden?

Programma

13:00 – 13:40u: Dr. Wouter Henkelman
Maître de conférences: Mondes élamite et achéménide, École Pratique des hautes Études, Parijs

Van Elam naar Perzië: de lange wortels van het Achaemenidenrijk
Zoals de tentoonstelling in het Drents museum nadrukkelijk laat zien, begon de Iraanse geschiedenis niet plotseling met het verschijnen van Cyrus en de stichting van het Perzische of Achaemenidische wereldrijk (ca. 550 v.Chr.). Al vanaf het late derde millennium v.Chr. kende zuidwest Iran een reeks van opeenvolgende staten die gewoonlijk ‘Elam’ genoemd worden. De koningen die tussen ca. 1400 en 1100 v.Chr. over dit gebied heersten hadden grote ambities en stelden geschiedenis en religie in dienst van hun imperiale machtsontplooiing. In die zin is de beroemde Bisotuninscriptie van koning Darius niet zozeer een nieuw begin als wel een scharnierpunt in de lange geschiedenis van Iran.

13:45 – 14:25u: Prof. dr. Albert de Jong
Hoogleraar vergelijkende godsdienstwetenschap en antieke godsdiensten, Universiteit Leiden

Seriële orthodoxie: staat, religie en macht in het Sassanidenrijk
Vanaf hun eerste dagen tot het bittere einde hebben de Sasanidische koningen – heersers van het laatste Iraanse wereldrijk – kwistig gebruik gemaakt van hun religie (het zoroastrisme) in het ontwerpen, handhaven en doen bloeien van hun koninkrijk. In die zin is er sprake van opmerkelijke continuïteit in de meer dan vier eeuwen van dit Perzische rijk. Maar wie wat preciezer kijkt ziet al snel dat op een aantal cruciale punten in verschillende eeuwen heel verschillende vormen van zoroastrisme vanuit het hof ondersteund werden. Slechts één daarvan is in staat geweest de vernietiging van het Sasanidenrijk te overleven en zich te handhaven tot op de dag van vandaag. In deze lezing zal het (speels bedoelde) concept van ‘seriële orthodoxie’ worden gebruikt om dit proces te verhelderen.

14:25 – 14:45u: Pauze
(Kantine beneden de Statenzaal, voor eigen rekening)

14:45 – 15:15u: Kees Dinkla, MA
Museumdocent Drents Museum

Museale aspecten van de tentoonstelling
Inleiding tot de tentoonstelling, waarbij vragen beantwoord worden als: 1. Wat is de visie achter de tentoonstelling? Wat bepaalde de keuze van de objecten? 2. De meeste objecten komen uit het Nationaal Museum van Iran te Teheran. Hoe was het contact met Teheran en het Museum daar? 3. Hoe zijn de objecten hier gekomen? Toelichting op enige topstukken.

15:15 – 17:00u: Zelfstandig bezoek aan de tentoonstelling. Desgewenst kunt u een rondleiding boeken à €5 door een museumdocent. Dit gaat door bij een minimum van 20 aanmeldingen hiervoor en een maximum van 60. U kunt ook nog wat drinken en napraten in het Museumcafë. Het museum sluit zijn deuren om 17:00 uur.

Kosten

De kosten bedragen €17,50 p.p. voor leden en hun eventuele partner (€15,00 voor leden tot 25 jaar), € 23,00 voor niet-leden, € 17,50 voor scholieren en studenten.

Indien u een rondleiding wenst, dient u €5 extra te betalen. Bij de prijs is het toegangsbewijs inbegrepen. U kunt desgewenst ook ’s morgens het Museum al bezoeken met uw entreebewijs.

Aanmelden

U kunt zich voor deelname opgeven door overmaking van het toepasselijke bedrag op rekening NL82 INGB 0000 229501 t.n.v. Ex Oriente Lux te Leiden, onder vermelding van ‘Assen Iran’. Studenten en scholieren vermelden de (hoge)school of universiteit waar zij onderwijs volgen.

Uw storting dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op 14 september 2018 in ons bezit te zijn. Alleen uw storting geldt als aanmelding! Voor het toezenden van het entreebewijs aan niet-leden hebben we hun mail- of postadres nodig, toe te sturen via eol@hum.leidenuniv.nl. Er zijn 130 plaatsen in de Statenzaal.

Voor een rondleiding zijn maximaal drie groepen van 20 personen mogelijk. Die opgave moet al uiterlijk 3 september binnen zijn! We hopen dat ieder een plaatsje kan vinden. Zo niet dan hanteren we de regel dat tijdstip van aanmelding leidend is en dat leden daarbij voorrang hebben. Mocht er voor u geen plaats meer zijn, melden we dat en krijgt u uw geld terug. In de week van 17 september ontvangt u een schriftelijke uitnodiging. Die geldt als toegangsbewijs.

De toegang gaat als volgt:

11:00 – 12:30 uur: Binnenkomst via hoofdingang (op vertoon van uitnodiging, Brink 1)
12:30 – 13:00 uur: Binnenkomst via groepsentree (Brink 3)

Bereikbaarheid

Het Drents Museum ligt op circa acht minuten loopafstand van het trein- en busstation Assen. Vanuit het station loopt u naar het centrum via de Stationsstraat. Aan het eind van de Stationsstraat steekt u de Oostersingel over bij het zebrapad. Ga linksaf en direct weer rechtsaf de Kloosterstraat in. Aan het einde van de Kloosterstraat ziet u links om de hoek de ingang van het Drents Museum, aan De Brink 1. Met de auto is het museum ook te bereiken. Er zijn parkeergarages in de buurt. » Meer info

okt
10
wo
Een kennismaking met het spijkerschrift: zelf puzzelen en lezen @ Groningen
okt 10 @ 19:30

Dr. R. de Boer (Rients)
Docent Oudheidswetenschappen UvA/VU

In deze lezing maakt u zich in rap tempo de basisbeginselen van het spijkerschrift en het Akkadisch eigen. Het spijkerschrift werd ontwikkeld voor het Sumerisch rond 3300 v.C., maar werd aangepast voor vele andere talen, de belangrijkste daarvan is het Akkadisch, dat de hoofddialecten Babylonisch en Assyrisch kent. Het spijkerschrift werd gebruikt tot aan ca. 300 n.C. Na een korte introductie gaat u zelf direct aan de slag met een speciaal bewerkte spijkerschrifttekst om te zien hoe dit schrift en het Akkadisch werkt. Hiervoor heeft u geen voorkennis nodig, maar wel zin om te puzzelen.

nov
28
wo
Grafhergebruik in Egypte tijdens het Nieuwe Rijk @ Groningen
nov 28 @ 19:30

Dr. N.T.B. (Nico) Staring
Egyptoloog en archeoloog, postdoctoraal onderzoeker, Universiteit Leiden (LIAS)

Na afloop van de begrafenis van de grafeigenaar volbrengt het graf zijn primaire taak: het markeren van een begraving. Toch is dat niet het einde van het verhaal. De langste episode in de ‘biografie’ van een grafmonument begint dan pas. In het Oude Egypte werden graven vaak lange tijd gebruikt voor bij-begravingen, bijv. van familieleden, en konden de monumenten, nadat ze enige eeuwen in onbruik geraakt waren, weer hergebruikt worden. In deze lezing wordt gekeken naar de uitingsvormen van grafhergebruik in architectuur, iconografie, tekst en gebruik van ruimte in de begraafplaats. Ook wordt gekeken naar de mogelijke redenen van grafhergebruik. Dit onderwerp is nog weinig systematisch onderzocht in de egyptologie en studies richten zich dan voornamelijk op materiaal uit Thebe. In deze lezing wordt recent archeologisch onderzoek in Sakkara gebruikt om het onderwerp vanuit een Memphitisch perspectief te belichten.