Lezingen

Hier vindt u de agenda van lezingen die dit seizoen worden georganiseerd door EOL, en enkele door het NKV. U kunt de lezingen ook per afdeling bekijken.

AmsterdamApeldoorn | Den Bosch | Dordrecht | EindhovenHaarlem
Leiden 
Rotterdam | Twente | Zutphen/Deventer | Zwolle/Kampen

okt
11
wo
Ahmose- Nefertari, de ‘zwarte madonna’ van de Thebaanse westoever @ Rotterdam
okt 11 @ 20:00

Drs. C. van Zoest, Egyptoloog, Universiteit Leiden

Koningin Ahmose-Nefertari leefde aan het begin van het Nieuwe Rijk. Na haar dood werd zij eeuwenlang vereerd als een godin. Vele schilderingen in graven op de westoever van Luxor, en votief stèles uit hetzelfde gebied, tonen privépersonen die bidden tot de vergoddelijkte koningin met haar karakteristieke zwarte huid.

Samen met haar zoon farao Amenhotep I genoot zij bijzondere verering in het kunstenaarsdorp Deir el-Medina. Wat weten we over haar cultus, en waarom was zij zo bijzonder?

nov
15
wo
De Trojaanse oorlog, de Oresteia en het Arabisch volksepos van Al-Zir @ Rotterdam
nov 15 @ 20:00

Dr. J.K. Westeijn, Arabist, Amsterdam/Leiden

Moderne Arabische denkers hebben al een aantal keer gewezen op opvallende overeenkomsten tussen het verhaal van de Trojaanse oorlog, Aeschylus’ Oresteia en een vrij onbekend Arabisch volksepos, het verhaal van Al-Zir. Hun ideeën zijn tot nu toe afgedaan als vergezocht en als een typisch voorbeeld van ‘parallellomanie’.

Zijn er harde criteria en onderscheid te maken tussen zwakke en sterke overeenkomsten? Hoe verklaar je de mogelijke parallellen tussen Grieks-Romeinse en Arabische literatuur? Spreker betoogt dat de vergelijking van meesterwerken uit de Klassieke Oudheid met het volksepos van Al-Zir nieuw licht werpt op een aantal hevig bediscussieerde details uit de Oresteia.

jan
17
wo
Nineve @ Rotterdam
jan 17 @ 20:00

Drs. Diana de Wild, Archeologe

In oktober 2017 opent het Rijksmuseum van Oudheden een tentoonstelling over Nineve, een van de hoofdsteden van het Assyrische Rijk. De bloeiperiode van Nineve lag in de achtste en zevende eeuw v.Chr. Toen bouwden de Assyrische koningen als Assoerbanipal grote paleizen in de stad. De wanden van de paleizen waren voorzien van gekleurde reliëfs .

Op de reliëfs zijn goden en beschermgeesten van de Assyriërs te zien. De belangrijkste figuur was echter de koning. Hem zien we vechten regen zijn vijanden waarop de goden en de koning aks veldheer te zien zijn. Veel van deze reliëfs  zijn in de 19e eeuw naar westerse musea gehaald. Nineve ligt in het noorden van Irak. Helaas is het lange tijd in handen geweest van IS, zodat veel verwoestingen zijn aangericht.

feb
28
wo
De zondvloed ter discussie @ Rotterdam
feb 28 @ 20:00

Drs. T.J.H. Krispijn, gepensioneerd docent Sumerologie, Universiteit Leiden, OCMW/Assyriologie

Het zondvloedverhaal is in het Oude Nabije Oosten in verschillende versies bekend. Het is een van de bekendste verhalen die in de traditie van zowel het oude Israel als van Mesopotamië zijn opgenomen. Uit Mesopotamië zijn een Sumerisch en verschillende Akkadische versies van het zondvloedverhaal bekend.

Wanneer is het verhaal ontstaan? Hoe verhouden de verschillende versies zich tot elkaar? En hoe is het zondvloedverhaal in het oude Israel terecht gekomen? Dat zijn vragen die in deze lezing aan de orde komen. Onlangs heeft collega en goede vriend Irving Finkel van het British Museum een zeer interessant boek over een tot nu toe onbekende tablet met een beschrijving van de Ark gepubliceerd , een extra aanleiding om nog eens goed naar dit intrigerende verhaal te kijken.

apr
11
wo
Het dubbelbeeld van Meryre/neith en zijn vrouw Anuy: pre- of post-Amarnaperiode? @ Rotterdam
apr 11 @ 20:00

Een kunsthistorische diepteanalyse
Dr. R. van Walsem, universitair docent Egyptologie, Universiteit Leiden

In 2001 ontdekte de Leidse archeologische expeditie van de Universiteit Leiden en het Rijksmuseum voor Oudheden te Saqqara het graf van Menyneith, alias Meryre , een hoge tempelfunctionaris ten tijde van Achnaton. In het graf werd een puntgaaf dubbelbeeld van hem en zijn vrouw ‘in situ’ aangetroffen. Probleem is dit beeld te dateren op basis van allerlei kenmerken in relatie tot de kunst van de late Amenhotep III periode en de vroege tot midden Amarnaperiode.

Als ‘toegift’ volgt de identificatie van een anoniem dubbelbeeld in het British Museum (EA36) dat evidente kunsthistorische banden heeft met de Amarna-kunst.