Prof. dr. Paul Sanders Hoogleraar Oude Testament aan de Protestantse Theologische Universiteit In het hele oude Nabije Oosten werden tempels gebouwd in de hoop dat de goden er hun intrek zouden nemen. Hoe stelde men zich die aanwezigheid van de goden voor? Naast de ruïnes van de tempels zijn er gelukkig teksten bewaard gebleven die[…]
Goden van klei? Hoe kunnen we Neolithische figurines interpreteren?
Dr. Monique Arntz Archeoloog (Leiden) Al in het vroegste stadium van het Nieuwe Steentijd (Neolithicum) in het Oude Nabije Oosten, zo’n 12.000 jaar geleden, vinden we in opgravingen kleine beeldjes van mensen en dieren gemaakt van klei en steen. Ook in latere tijden blijven dergelijke figurines in gebruik. In de historische periodes kunnen we met[…]
Wat de pot schaft: pap in Grieks-Romeins Egypte
Dr. Gert Baetens Postdoctoraal onderzoeker, KU Leuven Want wat schafte die pot precies? Zoals in veel andere regio’s in het antieke Middellandse Zeege bied leefde de bevolking van Grieks-Romeinse Egypte voor een groot deel van graan, in eerste instantie in de vorm van brood. Deze lezing gaat over het kleine broertje van brood: graanpap. Dit[…]
Reading the Prayer of Nabonidus
Eli Hoopman, BA MA-student Hebreeuws/Grieks, KU Leuven Ongeveer vijf eeuwen na de heerschappij van Nabonidus, de laatste koning van Babylon, verschijnt zijn naam in het Aramese Dode Zeerollen fragment 4Q242, The Prayer of Nabonidus. Dit lijkt erop te wijzen dat zijn figuur tot de verbeelding is blijven spreken. Wat komen we te weten over dit[…]
Homerus en het Oude Nabije Oosten
Dr. Ruwan van de Iest Docent Koinè en Nieuwtestamentisch Grieks, Rijksuniversiteit Groningen Sinds de oudheid gelden de werken van Homerus al als standaard voor de Griekse taal en cultuur. Kinderen op Griekse scholen moesten deze teksten lezen, om zich zo de Griekse taal eigen te maken en te leren wat het betekende om Griek te[…]