Eindhoven

« Alle lezingen

nov
11
ma
Vergilius’ Aeneis in beeld @ Eindhoven
nov 11 @ 20:00

Dr. Bouke van der Meer
Hoofddocent klassieke archeologie, Universiteit Leiden, Faculteit Archeologie

Vergilius Vaticanus (Vat. lat. 3225) is de oudste geïllustreerde codex in de antieke literatuur. Het boek dateert van ca. 350-450 n.C. Het bevatte oorspronkelijk de Bucolica, Georgica, en Aeneis. Vijftig miniatuurschilderingen in de Aeneis zijn bewaard gebleven. De Vergilius Romanus (Vat. lat. 3867) dateert van ca. 480-550 n.C. Daarvan resteren 9 miniaturen. De fascinerende, kleurrijke voorstellingen in beide codices roepen vele vragen op: komen de voorstellingen overeen met teksten in de Aeneis, zijn ze kopieën (bijv. van boekrol-illustraties), weerspiegelen ze de wereld van de late oudheid en welke artistieke vrijheden permitteerden de miniaturisten zich? Relevante Latijnse Aeneis passages worden ook in vertaling gepresenteerd.

Deze lezing wordt georganiseerd i.s.m. NKV

dec
10
di
De stichting van Alexandrië in Egypte: stichtingsmythe en realiteit @ Eindhoven
dec 10 @ 20:00

Dr. Rolf Strootman
Docent oude geschiedenis, Universiteit Utrecht

In 331 v.C. stichtte Alexander de Grote de stad Alexandrië. Al heel snel groeide de stad uit tot de belangrijkste haven aan Egyptes mediterrane kust, bevolkt door Grieken, Egyptenaren, Joden, Syriërs en anderen. Hoe verliep die stichting? Verscheidene bronnen doen er verslag van. Wat deze bronnen met elkaar gemeen hebben, is dat ze vooral belang hechten aan religieuze en mythologische zaken. Zo wordt er bijvoorbeeld
verteld dat er op de plek van de stichting oude heiligdommen ‘gevonden’ werden, gewijd aan lokale godheden die de Griekse migranten in verband brachten met de homerische helden uit hun eigen cultuur. De fantastische Alexanderroman meldt
bovendien dat de bouwwerkzaamheden aanvankelijk gehinderd werden door een duistere draak-slang, die de Grieken Python noemden, maar waarin we dankzij Het Orakel van de Pottenbakker, een Egyptische apocalyptische tekst uit de Hellenistische periode, ook de god Seth kunnen herkennen. Wat hebben al deze mythen met de stadsstichting te maken, en in hoeverre kan de stichting van Alexandrië zélf als een ‘mythische’ gebeurtenis worden beschouwd?